Bedrijfsruimte aan huis

Heb jij een bedrijfsruimte aan huis en overweeg jij om dit gedeelte van je eigen woning onder te brengen in je bedrijf laat je dan goed adviseren.

Het is niet enkel goud dat er blinkt!!

Waaraan moet de ruimte onder andere voldoen om officieel als bedrijfsruimte voor je bedrijf te kunnen gelden? Het moet als zelfstandige unit kunnen functioneren. De ruimte zou bij wijze van spreken te verhuren moeten kunnen zijn aan derden. Hierbij moet je denken aan een eigen toegangsdeur, sanitaire voorzieningen e.d.

Wat is het voordeel hiervan? Je kunt dan een gedeelte van de lasten van je woning als kostenpost opvoeren in je bedrijf. Hierdoor wordt je winst verlaagd en daardoor heb je hoogstwaarschijnlijk een belastingvoordeel bij de inkomstenbelasting.

Tot nu toe enkel nog financiele voordelen..

Het addertje onder het gras zit hem in het feit dat als je stopt met je bedrijf of je woning verkoopt. Je moet gaan afrekenen met de belastingdienst. Het bedrijfsgedeelte moet fiscaal weer over worden gebracht naar prive.

Is in die tussenliggende jaren de waarde van je woning gestegen dan is ook het bedrijfsgedeelte evenredig meer “waard” geworden.

Over het verschil moet je belasting gaan betalen en heb je het geluk om in een hogere belastingschaal te zitten dan kan dit behoorlijk in de kosten lopen.

Kortom maak samen met je financiele specialist een inschatting van je voordelen maar zeker ook de consequenties van de waardestijging van onroerend goed en maak dan een keuze!

Kleine ondernemingsregeling in 2020

Kleine ondernemersregeling 2020 lijkt een hele sympathieke regeling voor ondernemingen met een omzet lager als 20.000.

Echter is het maar helemaal de vraag of het voor een onderneming gunstig is om deel te nemen. Het is best een complex vraagstuk met veel variabelen. Onder andere: zijn je klanten particulieren of bedrijven, heb je veel aftrekbare kosten of juist weinig.

Vooral voor bedrijven die rond de € 20.000 zitten met hun omzet is het belangrijk om dit goed te bekijken en zich eventueel te laten adviseren hierin.

Het is niet alleen een keuze op het gebied van financien maar kan ook van strategisch belang zijn.

In principe kies je voor minimaal 3 jaar als je je aanmeldt, kom je echter in die periode alsnog boven de € 20.000 omzet uit dan moet je direct jezelf afmelden en weer een volledige btw administratie gaan voeren.

Leuker kunnen ze het niet maken, maar ook zeker niet makkelijker.

Neem contact met ons op als je hier meer van wil weten via de contactpagina http://vancreijadministratie.nl/contactgegevens/

Btw identificatienummer eenmanszaak

In het najaar 2019 ontvangen alle eenmanszaken een nieuw btw-identificatienummer (btw-id). In het nieuwe btw-id is het Burgerservicenummer (BSN) niet verwerkt. De bedoeling is dat de privacy van de ondernemer beter wordt beschermd.

Het nieuwe btw-id gebruik je vanaf 1 januari 2020 voor je zakelijke contacten. Je houdt je omzetbelastingnummer. Dit moet je blijven gebruiken voor contact met de Belastingdienst waaronder het doen van aangifte.

Dit betekent dat je het nieuwe btw identificatienummer moet gaan gebruiken op je facturen, je briefpapier en je website. Ook in de boekhouding moet het nieuwe nummer worden vermeld. Voor onder andere het indienen van de omzetbelasting en aangiftes moet je echter het oude nummer gebruiken.

Leuker kunnen ze het niet maken, maar ook niet echt makkelijker naar mijn idee.

Ik heb mijn omzetbelastingnummer al ruim 17 jaar online staan (inderdaad met mijn BSN nummer er gewoon in). Ik heb niet de illusie dat dit nu niet meer terug te vinden zou zijn.

Internet vergeet niet…..